How to make your team work?

//How to make your team work?

How to make your team work?

3 tips voor jullie teamdoelen voor het aankomende jaar.

Veel teams zitten zichzelf in de weg. Dat komt door een gebrek aan gezamenlijkheid: we zijn lid van hetzelfde team, maar er is te weinig ‘samen’. De vraag is: willen en hebben we allemaal hetzelfde clubshirt aan? Gaan we voor dezelfde doelen? En staat iedereen wel echt achter onze doelen? We spreken dan van TEAM FOCUS. Het vormt de basis waar elk team het jaar mee zou moeten aftrappen want het geeft energie en bevlogenheid.

Tip #1 Faciliteer teamkracht: maak van individuele doelen teamdoelen

Professionals zijn gericht op het afvinken van hun takenlijst. Dat is eenvoudiger dan je op te stellen als ‘teamplayer’ en bewust te werken aan het teambelang. Want: je scoort nu eenmaal niet direct met eigen taken en hier word je toch op beoordeeld. Het beoordelen van mensen op individuele taken is de grootste strop bij het versterken van je teamkracht. Het zit in ons systeem. Als manager of teamleider maak je de grootste stap door de individuele taken altijd te herleiden van het teamdoel: wat is het teamdoel dit jaar en wat betekent dit voor jou als teamlid voor je taken? Passen deze in het teambelang? Het voorkomt dat mensen bijvoorbeeld rapporten aan het produceren zijn die niemand leest, in plaats van rapporten te schrijven die het team kan gebruiken. Neem teamdoelen mee in beoordelingen en laat het team elkaar beoordelen: in welke mate heeft iemand gewerkt aan de teamdoelen of de teamkracht versterkt? Waar was dit aan terug te zien?

Tip #2 Bepaal je einddoel: met hart en hoofd

Herken je dit: ‘iedereen nam maar van elkaar aan dat men aan dezelfde doelen werkte… ondertussen bereikten we geen resultaat’. Ik hoor het vaak als ik met een team aan de slag ga. Staan we allemaal achter dit teamdoel? Of willen er een paar eigenlijk een andere kant op? Om dit echt goed vast te stellen moet je hier tijd voor vrijmaken. Maak het einddoel groter dan opgelegde targets of de wensen van het management team. Regionaal kampioen worden is een mooi en helder doel voor een sportteam. Maar voor een afdeling Klantenservice past het beter om bijvoorbeeld ‘op de shortlist staan voor de award voor meest klantvriendelijke afdeling’, of ‘genoemd worden in een vakblad als koploper in de branche’. Als het einddoel helder is, maak je eenvoudig subdoelen: wat is ervoor nodig om dit hogere doel te halen? Een sportteam zou zeggen: hoe vaak moeten we trainen? En hoeveel wedstrijden moeten we winnen? Weet: Voor veel teamleden is het ‘hart’ van het einddoel vele malen motiverender dan het realiseren van de droge cijfersls TeamTalk kunnen we een bestuur of directie de juiste tools in handen geven om ervoor te zorgen dat mooie ideeën en op zich uitstekende beslissingen in de praktijk ook gaan werken. Vaak zie je dat die plannen verzanden in een theoretisch voornemen dat geen concrete vertaalslag krijgt in de teams. TeamTalk pakt die plannen op en zet ze om in prakrijk. Daarbij beantwoorden we vragen als Wat is een zelfsturend team in de zorg? Wat zijn de kenmerken en problemen van zelfsturende teams? Hoe zorg je ervoor dat het wel werkt? Wat is een effectieve training? Hoe vind je elkaar? Hoe werk je samen? Hoe neem je besluiten?  Zelfsturing hoe het werkt? Hoe zorg je ervoor dat je er een gemeenschappelijk doel is en dat doel tijdens het hele proces ook helder in het vizier blijft? Hoe kun je je team verbeteren? Ons programma leert teams in twaalf weken om beter samen te werken en zo met elkaar betere resultaten te boeken. We hanteren daarbij vier livesessies met elk een eigen thema, in combinatie met een e-learning traject en een opdracht. Zo worden de teams getraind om door middel van zelfsturing in de zorg ook daadwerkelijk beter te presteren dan alleen als som van individuele medewerkers.

Tip #3 Blijf focus houden: ook als het tegenzit

Als ik één ding heb geleerd in het coachen van teams dan is het dit: Een échte prestatie leveren met je team, kan je alleen als alle leden van het team blijven werken aan het doel of de doelen van de operatie, OOK als het tegenzit. Dat klinkt simpel, maar is niet makkelijk. Want onderweg kom je van alles tegen: intern gedoe over rolverdeling of kleine irritaties rondom werkafspraken. Druk van buitenaf door een nieuwe wet die wordt ingevoerd, of extra druk door ziekte. Het hoort er allemaal bij. Hoe houd je iedereen aan boord? Als je draagvlak hebt voor de doelen, dan heb je als team al heel veel. Maar het is niet genoeg. Het werkt pas echt als elk teamlid met volle aandacht op de taak gericht blijft: ik noem het Team Focus. Zorg bijvoorbeeld voor een visueel beeld van het einddoel. Dit kan met een symbool of een foto.

Zorg af en toe voor een goede wake-up call: houdt vorderingen bij en deel deze met de groep. Kleine overwinningen zijn zeer motiverend om door te pakken als het tegenzit. Soms helpt het als je op lastige momenten het team herinnert aan wat ze allemaal al samen hebben bereikt. Check of er nog animo en vertrouwen is om het einddoel te bereiken. Wees flexibel als het doel te hoog gegrepen bleek: wat is het volgende level wat jullie nog wel kunnen halen? Let op hier geldt wel: ‘If you aim for the moon, you will end up in the stars’. En dat is geen slechte plek.

Teamcommitment vindt plaats als teamleden doen wat nodig is om teamresultaten te halen. Dit kan alleen als die doelen:

  1. Glashelder zijn.
  2. Iedereen de doelen ondersteunt, ook als het moeilijk wordt.

Als je niet weet waar je je aan hebt gecommitteerd, kijk dan simpelweg naar de resultaten die je wel of niet terugziet in het team van afgelopen jaar.

Welke bijdrage heb jij geleverd aan het teamdoel?

Wat ga jij in 2020 doen om je team te helpen?

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan gerust contact op via onderstaand formulier.

2020-01-06T10:48:06+00:00januari 6th, 2020|Divers|

Auteur:

Met cookies kun je teamtalk.nl makkelijker gebruiken, vind je sneller wat je zoekt en zie je meer relevante informatie. Wil je cookies accepteren? Instelling en meer informatie Ja, ik ga akkoord

Cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te gebruiken, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.