De 5 meest gemaakte fouten als manager

//De 5 meest gemaakte fouten als manager

De 5 meest gemaakte fouten als manager

Het beroep manager past je als een jas. Jouw talent maakt dat je er goed in bent: mensen aansturen, motiveren, de juiste teamleden selecteren op competenties, ervoor zorgen dat ze samen een resultaat neerzetten. Heb je jezelf wel eens afgevraagd wat jou succesvol maakt als manager?

Hieronder geven we de meest gemaakte fouten van managers volgens teamleden. Dit gaat uiteraard niet over jou.

Het zal geen verrassing voor je zijn, met stip op de eerste plek staat het ‘micromanagen’, oftewel het controleren en je richten op onbenullige details waar je teamleden mee vermoeit in plaats van inspireert. Leiders die mensen, besluiten en processen controleren en daarmee domineren. Zij leiden vanuit wantrouwen en een gebrek aan visie. Als je echt een team wil demotiveren, is dit de snelste weg. Het doodt onherroepelijk de creativiteit en het vertrouwen in jou als leider. Een tip als je zelf moeite hebt met loslaten: schrijf eens op wat je visie is op leiderschap. Wat vind je belangrijk? Wat wil je achterlaten en overbrengen aan teamleden? Probeer dan eens te kijken naar je acties. Zet elke dag een kleine stap in de richting van loslaten en vertrouwen.

Doen alsof je alles weet en beter weet, is werkelijk het einde van een team. Het levert geen positiviteit op en eerlijk gezegd is het de vraag waarom een organisatie dit type leider aanstelt in een bedrijf. Dit jezelf ‘boven’ het team stellen, is dan weliswaar arrogant, en juist niet heel intelligent. Buiten het feit dat het jezelf zo niet gelukkig maakt in je werk (het schijnt dat de eigenschap ‘trots’ de reden is voor het meeste ongeluk in werk en privé), is het neerkijken op je teamleden ook relatief dom te noemen omdat het een team zwak maakt en resultaten frustreert. In de vergelijking met een voetbalteam is het alsof jij als coach bij elke actie het veld oprent en de bal afpakt. Als je altijd met je grote mond alles het beste weet, vernietig je de teamkracht. Uit onderzoek blijkt dat met het eenzijdig aan het woord zijn van enkele teamleden/manager de collectieve intelligentie exponentieel daalt. En dit terwijl de collectieve intelligentie juist de reden is dat een team de x-factor bezit en bergen kan verzetten. Een tip: probeer de neiging om altijd gelijk te willen hebben eens te relativeren. Voorzeggen en dicteren hoe iets moet, zal een team nooit creatiever maken.

Het zit hem niet in niet kunnen luisteren, maar simpelweg niet willen horen en echt willen begrijpen wat het team zegt. Het gebrek aan respectvol, open en actief luisteren gaat twee kanten op. Altijd zenden en nooit echt luisteren? Een grof gebrek van een manager. Je weet hiermee nooit wat er echt speelt en hoe het precies zit. En houd je dit lang vol, dan rekenen teamleden op een gegeven moment niet meer op je en houdt iedereen keurig zijn mond. Iets willen delen met jou geeft blijk van betrokkenheid en de wil en drive om er samen iets van te maken. Een manager die dit zonde vindt van zijn of haar tijd is niet goed bezig. De kans is groot dat je als voorbeeld ook een signaal uitzendt dat niemand echt naar elkaar hoeft te luisteren. Het resulteert in teamleden die functioneren als eilandjes en niet echt samenwerken.

Weinig gedrag verbetert de verbondenheid zo sterk als echt horen wat mensen zeggen. Oprechte aandacht toont respect voor mensen uit alle gelederen, functies en rollen, een gevoel van nieuwsgierigheid naar hen en wat hen drijft en zelfs een zekere mate van nederigheid siert de manager die dit werkelijk begrijpt.

Geen interesse, geen verbinding, onverschilligheid over wie er in je team zit. Het idee dat elke medewerker te vervangen is (een gevaarlijke gedachte, omdat het een organisatie veel tijd en geld kost iemand te vervangen) ontslaat de manager van elke vorm van persoonlijke verbinding en oprechte zorg naar zijn teamleden. Dit type managers weet ofwel niet hoe ècht om teamleden te geven, ofwel heeft het nooit geleerd of is gestopt met teamleden belangrijk te vinden. Het investeren in de individuele teamleden en tonen dat je hen belangrijk vindt is essentieel.  Om excellente resultaten te krijgen met je team, moet je teamleden ook beschouwen als de zeer belangrijke business partners die het zijn. Het is Richard Branson van Virgin die zegt:

“Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to.”

Vraag het elke manager, vanuit de positie die een leider heeft is het lastig om kwetsbaar te zijn en soms zelf in de ‘revisie’ te gaan. Even zelf door de spreekwoordelijke wasstraat, met als inzet je eigen ontwikkeling als leider. Een manager die anderen op training stuurt, maar zelf blijft hangen in oud gedrag zonder veel zelfreflectie; pijnlijk. Een manager die roept en zelf niet het goede voorbeeld geeft. Irritant. Dit probleem is nog groter aan de top trouwens. Het idee om op een hoge positie zelf nog iets te moeten leren, druist in tegen de gedachte dat je eenmaal daar op die functie, alles al zou moeten weten.

Dit terwijl het een feit is dat leiderschapsissues in de top net zo vaak voor frictie en frustratie zorgen, laat staan dat het de resultaten negatief beïnvloedt. Maar we dwalen af. Managers die nodig weer zelf iets bij kunnen leren, herken je aan:

  • Onvoldoende zelfreflectie – iemand kent zichzelf slecht.
  • Communicatieproblemen, gebrek aan feedback geven en ontvangen.
  • Ego: alle antwoorden paraat hebben en niet openstaan voor andere input.

Jezelf ontwikkelen als manager of teamcoach? Kom ter kennismaking naar één van onze gratis workshops, schrijf je hier in!

Waar & wanneer?

Managers: op woensdag 2 oktober, 19:00 – 21:00 uur in Amsterdam.  Aanmelden

2019-06-18T13:05:13+00:00juni 13th, 2019|TeamTalk opleidingen|

Auteur:

Met cookies kun je teamtalk.nl makkelijker gebruiken, vind je sneller wat je zoekt en zie je meer relevante informatie. Wil je cookies accepteren? Instelling en meer informatie Ja, ik ga akkoord

Cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te gebruiken, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.